Dag zestien

3 maart 2022 - Istanbul, Turkije

Vandaag zijn we op stap geweest met de jongedame die we twee dagen eerder in de moskee hebben ontmoet. We zijn de dag begonnen met een traditioneel turks ontbijt. Hier heb ik echt ontzettend van genoten, vele dips, kazen en andere lokale voedselwaren waarvan ik de naam niet ken, tezamen met mijn lievelingsbrood, oftewel stokbrood. Ik heb mijn buik helemaal volgegeten, en dat met zijn driën voor een totaal van ongeveer acht euro.

We zijn onze verkenningstocht in de wijk Üsküdar vervolgd met het bezoeken van drie moskeeën. Nu ik comfortabel ben met hier naar binnen lopen, omdat ik eindelijk de gedragsregels daar ken, is er een hele nieuwe wereld voor mij open gegaan. We hebben hier ook wat traditionele huizen bekeken.

20220303_150409

20220303_114611

Na een lange dag op stap ben ik nog met de jongedame naar een theehuis gegaan. Hier heb ik het traditionele drankje salep op, dat is me toch een zaligheid zeg. Na nog een paar uur aan lange interessante en gewoon leuke gesprekken ben ik terug naar het hostel gegaan om me weer met Tinus te verenigen.

We zijn vandaag voor het avondeten richting de wijk Fener gegaan. Hier hebben we een heel leuk tentje gevonden met super lekker eten, vriendelijke mensen en lokale prijzen.

20220303_202134

PS: Ik heb overigens nog nergens foto's gemaakt in de moskeeën. Dit is opzich wel toegestaan, maar ik vind dat zelf niet zo respectvol. Ik weet niet of dit een universeler gedeeld gevoel is of slechts voortkomt uit mijn afweer tegenover technologie. Overigens doe ik dat in kerken ook zeer huiverig.