Dag achttien

5 maart 2022 - Istanbul, Turkije

Ik heb elke dag wel een aantal uren gelopen. Ik merk ondertussen dat mijn voeten wel echt toe zijn aan wat rust. Ik kan zelfs zien dat ze in de afgelopen twee weken wat zijn verandert. Aan de onderkant is mijn huid een stuk sterker geworden. Dat is wel vet.

Vandaag ben ik de dag begonnen met een bezoekje aan de specerijen markt. Hier heb ik wat traditionele kruiden voor drinken gehaald. De hal waar deze markt zich bevind is erg imposant.

20220305_112239

Vervolgens ben ik richting de moskee gegaan om even te buurten met mijn nieuw gemaakte vrienden daar. Ik ben ook begonnen met het lezen van een boek over de islam, erg interessant allemaal.

Om 13:00 had ik met Tinus afgesproken om naar Tapkapi Palace te gaan. Dit is een groot paleis en een succesvolle toeristenpleister. Het was er echt ontzettend druk, en het paleis was buiten zijn grootte niet zo indrukwekkend eigenlijk. We hebben wel wat antieke relieken kunnen beschouwen. Zo hebben we een voetafdruk van Mohammed, de laatste profeet, gezien, vrede zij met hem.

IMG-20220305-WA0002

20220305_152028

20220305_140359

Na het paleis ben ik weer terug gegaan naar de moskee. Ik heb hier voor het eerst een gebed meegedaan. De gebeden in de islam zijn heel anders dan die ik ken in het christendom. Ik ben blij dat ik ook deze kant nu heb meegemaakt. Het was een verlichtende ervaring.

Ik heb ondertussen overigens met een aantal verschillende mensen gesproken over de islam in de moskee. Het is erg boeiend om hun verschillende perspectieven en kennis gebieden te horen. Zo leer je toch dat er nogal wat verschillende ervaringswerelden en focusgebieden zijn bij de islam.

Na mijn bezoek aan de moskee zijn Tinus en ik voor avondeten op stap gegaan. Dit keer bij een vegan plek, want Tinus alleen salades voorschotelen is ook niet alles. Hier hebben we goed gegeten en zo hebben we de dag relatief vroeg beëindigd in het hostel met een rustige avond.

20220305_185823