Dag veertien

1 maart 2022 - Istanbul, Turkije

We zijn onderhand al twee weken op stap. Vandaag was echt een geweldige dag. De dag begon niet zo bijzonder met een 10 uur durende busreis van Thessaloniki naar Istanbul. Hierin hebben we maar magertjes kunnen slapen. We kwamen halverwege de busreis wel een Nederlands/Belgisch sprekende Griekse jongedame tegen die ook Turks kon, hier hebben we echt ontzettend veel aan gehad. Zij heeft instructies gegeven aan de buschauffeur voor ons, tips gegeven voor plekken om te bezoeken, ons van internet voorzien (waarvan Tinus goed gebruik heeft gemaakt door de kaart van Istanbul te downloaden) en beschreven hoe we bij ons hostel komen. Zij heeft ons echt ontzettend geholpen, hele aardige meid.

Eenmaal aangekomen bij het hostel hebben we onze backpacks achtergelaten en zijn we op stap gegaan in de stad, dit was rond half acht in de ochtend. Hier hebben we meteen wat grote bezienswaardigheden kunnen afstrepen, zoals de Galata toren, het Taksim plein, de spice markt, de boulevard en de big bazaar.

20220301_081524

20220301_085157

Zo rond half twaalf kwamen we aan bij de grote moskeëen in de buurt van ons hostel. Hier hebben Tinus en ik voor het eerst een moskee bezocht. Dit was niet zomaar een uitstapje. De tweede moskee die we bezochten is hier ontzettend bekend en behoorlijk groot. We hebben eerst een tijdje zelf rondgekeken, maar raakte al snel aan de praat met een jongedame die daar mensen van informatie voorziet. Zij heeft ons enorm veel over de moskee en de islam vertelt. Dit was echt super leerzaam. Na een uur gewoon zo praten hebben we even gewacht tot het gebed startte, ook hier heeft ze ons heel veel over uitgelegd. Toen het gebed was afgelopen heeft ze ons uitgenodigd om samen thee te gaan drinken, een offer wat we niet af konden slaan gezien de kou en haar gastvrije, vriendelijke en warme uitstraling. Zodoende zaten we samen met haar en een aantal mede collega's traditionele turkse thee te drinken in hun kantine. Blijkbaar zagen we er zelfs zo uitgehongerd uit, dat we gewoon een hele maaltijd hebben gehad. We zijn echt met open armen ontvangen, de enorme gastvrijheid blijft me nog steeds verbazen als ik eraan terug denk. Uiteindelijk hebben we bijna vier uur rondom de moskee doorgebracht, waarvan het grootste deel in gesprek met de mensen van daar. Ik heb hier ook een koran gekregen, op eigen verzoek, en nog wat andere informatie boeken over de islam, ik kan er weer tegenaan.

Na het uitje in de moskee zijn we teruggegaan naar het hostel om wat bij te slapen. Vervolgens hebben we in een restaurantje heerlijk gegeten en nog een ommetje gemaakt in de stad. Als het goed is hebben we nu ook geregeld dat we goedkoop met openbaar vervoer door de stad kunnen reizen.

IMG-20220301-WA0006

IMG-20220301-WA0007

20220301_220953

Tot slot heb ik nog app contact gehad met de meid van de moskee. Ze heeft ons in de kantine daar heel veel tips gegeven voor plekken om te bezoeken. Over de app heeft ze voorgesteld om a.s. donderdag samen een tourtje te doen door een mooie wijk die ze had aangeraden. Hier gaan we onder andere meer moskeëen bezoeken en uiteraard wat toeristische plekjes bekijken. Ik kijk er al super erg naar uit!

PS: Er is hier een wijk waar insane veel winkels zijn die lampen verkopen. Bij de 40 zijn we gestopt met tellen. Ik schat nu dat het er minstens 150 zijn.

20220301_094629

PPS: Ik heb ondertussen al vier armbandjes verzamelt: eentje van mijn tante, een uit griekenland en een uit macedonië. De vierde (rood met wit) die ik vandaag heb toegevoegd heb ik gehad van een hele goede bulgaarse vriendin en is gebonden aan een bulgaarse traditie. Iedereen daar doet vanaf 1 maart zo'n bandje aan, deze mag pas weer af als ik een ooievaar heb gezien.

20220228_193353